
Det är synd om människorna kartlägger fenomen och villkor för samtidens Sverige och Stockholm. I ett antal avsnitt begreppsliggörs och berörs å ena sidan teman som svårigheter att relatera, separation, alienation, konformism och tekniska, rumsliga och materiella villkor som skapar en existentiell utsatthet och å andra sidan sätt på vilka detta kan utmanas. Citatet det är synd om människorna används för att kartlägga hur samtida subjekt lever alienerade liv präglade av oförenliga krav, i vilka grundläggande behov trots högt ställda förväntningar inte tillfredsställs.