
Monet meistä ovat varmaan rukoilleet tai vähintään puoliautomaattisesti hokeneet “Isä meidän -rukouksen” läpi kymmeniä tai jopa satoja kertoja elämämme aikana. Mutta harvoin varmaan olemme pysähtyneet miettimään, mistä tässä rukouksessa on oikeastaan kysymys.<br /><br />Tässä ihan esimerkin vuoksi neljä kysymystä Isä meidän -rukouksesta:<br /><br />1. Mitä hyötyä tämän rukouksen toistamisesta oikeastaan on?<br /><br />2. Minkä takia toistamme useasti juuri tämän rukouksen, sillä onhan Raamatussa muitakin rukouksia?<br /><br />3. Isä meidän -rukous on niin lyhyt, että sen voi helposti sanoa alle minuutissa. Kuitenkin Raamatusta käy ilmi, että välillä ihmiset rukoilivat jopa monia tunteja peräkkäin. Mistä tämä ero johtuu?<br /><br />4. Isä meidän –rukouksessa pyydämme, että Jumala ei saattaisi meitä kiusaukseen. Miten Jumala, joka on hyvä, voisi edes ajatella meidän saattamista minkäänlaiseen kiusaukseen?