
<p>پادکست <strong>«رادیو کتابخانه»</strong> با اجرای زهرا محمودی، برنامهای است که به سفارش <strong>نهاد کتابخانههای عمومی کشور</strong> تولید شده و به بررسی عمیق مفهوم مطالعه و پیوند آن با روح و ذهن انسان میپردازد [۱]. در ادامه، خلاصه و ویژگیهای اصلی این سری پادکست بر اساس اپیزود اول آن ارائه میشود:</p><ul><li><strong>هدف و رویکرد:</strong> این پادکست فراتر از معرفی کتاب است و تلاش میکند مطالعه را به عنوان یک <strong>«نیاز فطری»</strong> (مانند خواب و خوراک) و نه یک کالای لوکس معرفی کند [۱۱]. رادیو کتابخانه به دنبال این است که به مخاطب کمک کند تا در دنیای پرهیاهو، صدای خود را از لای صفحات کتاب پیدا کند و با جهان پیرامونش پیوند عمیقتری برقرار کند [۱، ۱۲].</li><li><strong>بررسی علمی و روانشناختی:</strong> در این سری، تأثیرات بیولوژیکی مطالعه بر مغز بررسی میشود؛ از جمله اینکه چگونه کتاب خواندن باعث ساخت <strong>پیوندهای عصبی جدید</strong>، ترشح دوپامین و حتی <strong>افزایش طول عمر</strong> (به طور میانگین ۲ سال) میشود [۵، ۸].</li><li><strong>بخشهای ثابت و کاربردی:</strong>